Mina bilar

GCK035 - Volkswagen 1303S "Big" 1973 - gräddvit

Min första bil var en gräddvit Volkswagen 1303S från 1973. Jag köpte den i Olofström för 4500:- 1991. Det fanns en del rost naturligtvis, golvet var t.ex. rätt ihåligt på sina ställen. Den hade många fina egenheter som till exempel slå på helljuset när man svängde vänster och dö när man växlade. Jag trivdes rätt bra i den bilen även om min polare Roth alltid påpekade att: "Luft fryser inte, luft kokar inte, men det gör passagerarna". I januari 1993 körde jag in i ett gjutjärnsstaket och ryckte sedan in i lumpen. Folkan såldes till en gubbe som skulle renovera den till sin dotter. Jag har aldrig sett den sen dess. Uppenbarligen är den skrotad. RIP.

Fartfyllda bilder från en isig parkering

Observera den psykotiska minen!

Full fräs!

 

ARA939 - SAAB 99GLi 1981 - Silver

Bil nummer 2 var en SAAB 99GLi av 1981 års modell. Jag hade kommit tillbaka från lumpen och till slut ville jag ha en egen bil. Jag minns att dagen jag köpte den lät jag en polares storebror gå igenom bilen senare på kvällen. Samma kväll sändes det första avsnittet av det radioprogram som skulle komma att kallas Rally på SR P3. Jag minns nämligen klart att de hade en tävling där man skulle föreslå ett namn på programmet. Det var hösten 1994. Samma polares bror var med mig när jag köpte bilen i Pukavik för 11.000:-. Vi kom inte mer än 3-4km på provturen så tog bensinen slut, och vi fick lifta tillbaka och få lite mer bensin. Jag minns också att hastighetsmätaren inte fungerade. Det tog 10minuter för den att komma upp i fart... "Silverpilen" hängde med rätt länge, genom flera besiktningar och mängder med rost och trasiga termostater. Efter en planing av toppen gick bilen som ett spett. Den varvade lätt ur 4:e och sista växeln, vilket resulterade i en fart på närmare 200 knyck! Inte dåligt för en så gammal standardbil. Till slut tog dock åldern och rosten ut sin rätt och den hamnade i föräldrarnas lada. Där stod den något år innan jag till slut skrotade den 1998. RIP.

Se så fin den var!

Instrumentpanelen, med varvräknare. Ratt från SAAB 900. Fungerande(!) elbackspeglar.

MHT406 - SAAB 900i 1986 - Babyblå

Denna köpte jag av en annan polare för 15000:-. Det hade varit hans fars bil. Det var en ganska ordinär 900, men det var något problem med insprutningen för den drog hiskeliga mängder bensin.Till slut hade jag inte råd att köra runt med denna utan jag bytte... Jag sålde den för 11000 med de fina Aerofälgarna som jag haft på 99:an till en kille i Trelleborg. Jag såg den något år senare på möllan, men nu var det länge sedan den fräste förbi. Numera är den skrotad. RIP.

Härligt babyblå!

Med lika blå inredning!

GAG693 - Skoda Felicia 1.6GLX 1998 - Hot Chili-Röd

Det är en kul historia bakom att jag köpte denna bil 1999. Jag hade spelat ganska mycket Colin McRae Rally (ettan, där man kan köra ju Felcia i WRC-version), och min brors flickvän hade en Felcia. Jag tyckte de såg rätt ok ut, och de verkade rätt billiga (i jämförelse med min 900:a). Så en natt drömde jag om att jag köpte en Felicia, dagen efter åkte jag till Sölvesborg och körde då förbi Skoda-handlaren och fick se denna röda och fina Felicia som bara gått 800mil! Den blev strax därefter min för 77.500:- Faktum är att avbetalningarna på Skodan understeg bensinkostnaderna för 900:an. 900:an skulle ha 98 och Felcian 95, Felcian drog 0,5l/mil på landsvägen medans 900:an vill ha en liter. Till slut blev jag dock lite trött på Skodans medelmåttiga komfort och avsaknad av framför allt ABS, men även farthållare och AC. 6000mil och 2 år senare sålde jag den för 43000:- Det var den absolut bästa bilaffären hittills. Jag bytte inga däck och gjorde 2 service på dessa 6000mil. Den kostade ju knappt något!

Rätt okej utseende, om än något trist inredning. GLX - lyxversionen med höj- och sänkbar förarstol, lackade detaljer såsom backspeglar och handtag samt dimljus. Lyx? Nåja.

MWR983 - SAAB 9-3 SE 2.0t 1999

Denna bil köpte jag i oktober 2001 av samma handlare som jag köpt Skodan av för billiga 143000. Den hade då gått 6000 mil. Denna bil trivs jag betydligt bättre med, SAAB är liksom min gej. Jag har lagt en del pengar på den såsom t.ex. chiptrim (BSR, MapTun och Nordic) och lite uppgraderingar av stereo och annant lulllull. Chiptrimmet var särdeles roligt. Effekten ökade från orginal 154 hästar till nu 227. Sen byttes avgassystemet till 3" och effekten ökades till 270 pållar och hela 400Nm i vridmoment. Det märks ganska mycket kan man ju säga... 0-200km/h på endast 20 sekunder.

Min SAAB och den numera bortplockade kranen.

Nu med fina 16"-fälgar.

 

RSA615 - SAAB 9-3 SE 2.0T 2000 cabriolet

Efter mången vånda beslutade jag mig för att byta bil. Den gamla 9-3an hade gått sina modiga 22000 mil och jag var rädd för att saker skulle börja kosta på den. I många år har jag drömt om en cab och när lägenheten jag bor i ombildades till bostadsrätt fanns möjligheten att låna lite extra från banken. Denna cab hade bara gått 5500 mil när jag köpte den och bytte in min gamla 9-3a. 55000 fick jag för min gamla och jag fick lägga 100000 emellan, ett rätt bra köp. Just denna sommar 2006 visar sig bli en av de bästa i manna minne. 2 månader efter att jag köpt bilen har det bara regnat 2 dagar! 185hk som standard är helt ok, men jag tog en sväng förbi Nordic i Norrköping och vips har jag ett steg "special" som levererar närmare 230hk, bilen går som ett skott!

Samma fälgar som på min gamla, jag behöll dem. Tydligen rätt ovanligt med beige skinn i en silver. Rätt snyggt!

FBH936 - SAAB 900i 2,1-16 1992

För att spara cabben lite så inköptes en äldre 900 för att ha som slitbil. Denna var i otroligt fint skick med mycket slitdelar bytta. Alltid mysigt med en og900 men 140 pållar är ju inte något man rejsar med om man säger så...

Andra bilar

Detta är min gamla 99:a, farsans gamla 9000CD 2.3 -90 och en polares 900GL

Tillbaka...